Hoe moet je opdrukken en waar moet je beslist opletten!

Opdrukken of ook wel vaak push ups genoemd, zijn voor veel mensen toch echt wel bekend. Met name de reguliere push up kent iedereen namelijk wel. Push Ups vallen in de categorie Bodyweight Oefeningen en zijn dan ook reuze interessant om toe te passen in jouw trainingen. Veel mensen doen deze oefening niet of weinig, want dit is op zich een pittige oefening. Maar hedendaags kent deze oefening zoveel variaties. Dat bijna iedereen kan gaan leren opdrukken. Of je nu een vrouw of man bent!

Maar wist je bijvoorbeeld ook, dat je met push ups enorm veel calorieën verbrand? En dit is te zien op de sportscholen en de bootcamp trainingen die er in het gehele land verzorgd worden. Je ziet nu steeds meer vrouwen lekker opdrukken. Waar sommige mannen nog wel eens staan toe te kijken hoeveel kracht een vrouw uitstraalt wanneer ze aan het opdrukken is.  Opdrukken was vroeger meer voor de mannen weg gelegd. Maar wat ik al zij, dat is nu verleden tijd.

Misschien heb je nu wel interesse gekregen wat opdrukken voor jou kan gaan betekenen. Bekijk dan even snel bovenstaande video. En leer jou jezelf ook lekker opdrukken. Implementeer deze oefening direct in veel van jou trainingen. En maak jou workout nog beter en effectiever en vooral ook krachtiger!

 

Waarom zijn de Push Ups dan zo belangrijk?

Wanneer je wat bekender bent met de verschillende Bodyweight Workouts en of krachttraining oefeningen. Dan ken je misschien ook wel de plank. De Plank is met name goed om je gehele core te trainen. En kan je opdrukken dus dan ook meer zien, als een uitbreiding op de Plank. Want in principe ben je aan het planken en train je de arm en rugspieren tegelijkertijd lekker mee. Super handig dacht ik zo. 

Zoals je zult begrijpen train je dus met één oefening, je armspieren, borstspieren, rugspieren en je gehele core. Kortom één oefeningen waarmee je veel spiergroepen kunt gaan aanspreken en lekker kunt gaan trainen. Snap je nu waarom een push up zo effectief is?

 

Push Ups zijn echt niet alléén voor Mannen.

Wanneer ik zelf push ups train. Dan doe ik dit om meer spiermassa te creëren voor een mooier boven lichaam. Maar geloof mij, push ups zijn ook juist voor vrouwen ook super interessant. Want zoals ik al zei, een push up zorgt er niet alléén voor dat je meer calorieën verbrand. Maar kan er ook voor zorgen dat je borsten een mooier en liftend effect zullen gaan krijgen. En nee je wordt er geen body buildster, dus wees niet bang. En implementeer de push up dus gewoon in veel van jouw trainingen wanneer jij opzoek bent naar een liftend effect.

 

Hoe moet je dan gaan opdrukken!

Zoals je in de video kunt terug zien. Leg ik jou exact uit hoe je op een goede en correcte manier moet gaan opdrukken. Let er wel op dat je gewoon lekker naar voren blijft kijken. Want doe je dit niet, dan is de push up al vele malen mindere effectief. Tik net niet met je borst even de grond aan. En span alle spieren in de core gedeelte even goed aan wanneer je de herhalingen voltooid. Focus ten alle tijde dus eerst op een goede uitvoer van de Push Up, om deze later pas in te gaan voegen in jouw workout.

 

Hoe moet je dan beginnen met opdrukken!

Allereerst is het van belang dat je überhaupt begint met oefenen. Bekijk de video gewoon meerdere malen. En bekijk elk gedeelte van je lichaam op houding. En indien nodig pas deze aan. Gaat alles te zwaar begin dan eerst op de knieën. Deze variant is een stuk lichter, en je hoeft ook minder spieren aan te spannen om zo recht als een plank te blijven.

Voor de echt beginner zijn 3 x 6 herhalingen al een geweldige uitdaging. En kan je indien nodig deze set gewoon nog een paar keer herhalen wanneer dit lukt. Ben jij al wat beter in push ups, verhoog dan de oefening naar 3 x 12 herhalingen. Het is van belang dat de laatste 4 push ups gewoon pittig zijn in jou set. 

Let altijd op een correcte uitvoering. En je zal de push ups zeker vaker gaan toepassen in jou trainingen. Natuurlijk zijn er ook heel veel variaties op de opdruk oefeningen om nog zwaarder of lichter te kunnen gaan trainen. Dus je wanneer jij het fijn vind om met doelstellingen te gaan werken. Dan zijn de push ups zeker een aanrader.

 

Trainingsregels 

De Push Ups is een pittige oefening. En zeker nu je exact weet hoe deze op een goede en correcte manier uit te voeren. Lukt het niet, blijf dan oefenen net zolang het lukt om vier herhalingen goed uit te voeren. Verwacht niet dat je gelijk 20 herhalingen kunt. Oké ik snap dat je gemotiveerd bent. Maar bewaar deze motivatie voor een goede uitvoer van de push up. Want voordat jij het weet ben jij de andere push up variaties aan het uitvoeren en was je eigenlijk al weer vergeten hoe je bent begonnen!

Forceer niets. En blijf altijd waakzaam. Voel goed en luister naar je lichaam hoe ver jij kunt gaan. Blessures hebben we niets aan. 

 

Succes met opdrukken!

Gratis Nieuwsbrief