Hoeveel Calorieën per dag heb je nu echt nodig!

In dit artikel zal ik wat dieper ingaan hoeveel calorieën een man of vrouw per dag nodig heeft. En waarom dit interessant is om te weten! Er is al veel gesproken over calorieën en dat is begrijpelijk. En zeker wanneer wij als bevolking steeds meer bewuster en gezonder willen gaan eten.

Sterker nog in de laatste 20 jaar is overgewicht niet alléén maar bij volwassen toegenomen. Maar ook bij kinderen van 4 tot 20 jaar. En bij mannen vanaf 40 jaar is het helemaal schrikbarend. Deze categorie is namelijk de helft gewoon te zwaar. En heeft dus te kampen met overgewicht. In 2009 tot 2011 hadden meer dan 6.5 miljoen mensen alléén al in Nederland, matig of ernstig overgewicht. We zijn nu alweer een paar jaar verder. En ben van mening dat deze cijfers alléén nog maar erger zijn geworden. Kortom we moeten met zijn allen wat gaan doen, willen we deze cijfers omlaag krijgen.

 

Het bewuster of gezonder logo op producten!

Veel producten in de supermarkten bevatten een zogenaamd gezonder of bewuster logo. Maar is dit logo wel altijd zo verantwoord en klopt dit altijd. Vaak worden deze logo's ingezet om de consument een betere keuze te laten maken in de aankoop van het desbetreffende product. Want als het erop staat dan zal dit wel zo zijn zegt men dan! De producenten maken daarbij de verpakkingen zo aantrekkelijk, dat jij als consument eigenlijk denkt dat dit het desbetreffende product er gezonder uit ziet. En jou eigenlijk willen laten geloven dat dit ook zo is. Maar waarom wil ik je dit dan vertellen. En wat heeft dit dan te maken met calorieën.

Oké je moet je voorstellen dat er in Nederland een wet is ingevoerd. Dat richtlijnen bevat met betrekking op dagelijkse voedingsinname (Dagelijkse Aanbevolen hoeveelheid) op basis van de schijf van vijf. Dit betekent simpel weg, wanneer je een product kiest met een bewuster of gezonder logo, er beter gelet is op de vetten, zout en koolhydraten in de producten. Al deze producten met dit zo'n logo worden aan de hand van de schijf van vijf ingedeeld. En zullen na alle waarschijnlijkheid dan ook zeker minder koolhydraten en slechte vetten bevatten in vergelijkbare andere producten. Maar wist je bijvoorbeeld ook dat er een groen en een blauw vinkje/logo is?

 

Het groene logo vinkje!

Dit zijn over het algemeen de producten die aan de hand van de schijf van vijf zijn ingedeeld. En bevatten minder zout, koolhydraten en slechte vetten. En bevatten belangrijke voedingsstoffen voor jouw lichaam.

Het blauwe logo vinkje!

Dit zijn over het algemeen de snack producten die niets of weinig te maken hebben met de schijf van vijf. En zo dus een mindere belangrijke rol spelen in een gezond voedingspatroon. Maar ook wel letten op slechte vetten en zout.

Oké, dit is dan ook wat ik bedoel. Het blauwe vinkje heeft dus minder te maken met de schijf van vijf. En word de consument op deze manier dus eigenlijk een beetje misleid. Begrijp mij niet verkeerd ik vind het goed dat er extra gelet wordt op ongezonde vetten, minder koolhydraten en teveel zout. Maar er zijn juist ook veel mensen die niet eten via de schijf van vijf.

Dus wanneer jij zou eten via de schijf van vijf, dan is dit logo of ook wel vinkje genoemd zeker de moeite waard.!

 

Oké wat zegt dit dan over de calorieën!

Veel mensen zullen wel weten dat je ongeveer 2000 calorieën per dag nodig hebt om dagelijks goed te kunnen functioneren. En je zo dus niet dikker zult gaan worden. Ik kan je gelijk al zeggen dit is een gemiddelde richtlijn. En klopt niet voor iedereen. Er zijn namelijk ook mensen die juist gewicht aankomen met 2000 calorieën per dag. Ja echt..... En tel jij echt elke dag jouw calorie inname?

Wanneer we het even niet hebben over een gezond voedingspatroon maar alléén over voeding. Dan kan je ook vier repen chocolade naar binnen werken per dag. En zit je ook aan je 2000 calorieën. Je lichaam maakt geen onderscheid wanneer we het hebben over de energie behoefte. Wel in de verwerking ervan. En natuurlijk heb je gezondere vetten, vezels en mineralen nodig om je lichaam in optimale conditie te houden.

Dus wanneer jij een product kiest met een gezondere of bewuste keuze, zal jij er alléén voordeel bij hebben wanneer jij echt let op wat jij per dag aan calorieën consumeert!

 

Hoeveel calorieën moet je dan per dag consumeren?

Wat ik al aangaf de 2000 calorieën is een richtlijn voor een standaard vrouw. En voor de mannen is dit 2500 calorieën. Maar de hoeveelheid calorieën bepalen voor jou zelf, is per dag heel verschillend. Je zult begrijpen dat wanneer jij elke dag op kantoor je minder calorieën verbrand, dan dat je een dag aan het verhuizen bent. Of wanneer je de maandagen sport en de dinsdagen weer niet.

In de regel is het zo, dat wanneer je actiever bent op één dag je meer calorieën nodig hebt. Dan dat je een dag hebt waarin je minder actief bent. Klinkt logisch natuurlijk. Ik ken mensen die heel intensief werk dagelijks verrichten. En die best wel even aan hun gewicht mogen gaan werken. Maar ik ken ook mensen die minder actief werk verrichten en gewoon slank zijn.

Dus je kan letterlijk niet zomaar bepalen hoeveel calorieën je per dag nodig hebt. Ik zeg altijd je lichaam vraagt er zelf om. Je merkt zelf wanneer je lichaam vraagt om extra energie. Pak dan een gezond eet moment en je hebt weer energie voor een paar uur.

Hedendaags zijn deze eetmomenten voor extra energie vaak niet zo gezond en worden veel mensen alléén maar dikker. Wanneer jij wat voller bent. En jij wilt bepalen wat je per dag aan energie inname nodig hebt. Is het misschien handig om eens samen met een dieet coach te gaan praten. Hij of zij zal jou goed kunnen gaan begeleiden. En jou exact kunnen aangeven hoeveel calorieën jij per dag nodig hebt.

 

Is er nog onderscheid in Energie behoefte?

Wat ik al aangaf qua voeding maakt het niet uit of je vier repen chocolade naar binnen werkt op een dag. Want dan zit je ook aan je 2000 calorieën. Maar dan zou het betekenen dat je daarbij niets meer mag eten.

Maar wanneer jij wilt gaan letten op je voeding, en gezonder wilt gaan eten voor het optimaal functioneren van jouw lichaam. Dan is het handig om te weten dat koolhydraten en eiwitten beiden evenveel energie leveren. Namelijk 4 kcal per gram eiwitten en of koolhydraten. Vetten geven je ongeveer 9 kcal per gram. Alle drie zijn essentieel voor het menselijk lichaam. En heeft je lichaam nu éénmaal gedoseerd nodig om goed te kunnen functioneren. Wanneer je de eiwitten iets verhoogt en de koolhydraten juist iets verlaagt. Dan zal je net zoveel energie binnen krijgen en tegelijkertijd ook gewicht kunnen gaan verliezen. Dit wordt vaak toegepast in een Koolhydraatarm dieet en of in een eiwitdieet.

Wanneer je minder of geen transvetten consumeert, en zoveel mogelijk gezondere meervoudige verzadigde vetten consumeert. Zal je op deze manier ook minder vet gaan opslaan. Allemaal kleine details die jou kunnen gaan helpen.

Wanneer alles in een goed balans is, en je ook nog aan je vitaminen denkt. Dan zal je lichaam optimaal functioneren. En natuurlijk wanneer jij op een dag actiever bent, dan mag kan je gewoon meer calorieën nuttigen. Sterker nog je merkt dit vanzelf. Maar zorg er alléén voor dat deze energie behoefte gezond en verantwoord is. En alléén dan hoef jij je geen zorgen te maken.

Wat kan ik voor jou gaan betekenen!

Wanneer je bovenstaand artikel gelezen hebt. Merk je dat ieder persoon verschillend is. En je dus niet zomaar kan bepalen hoeveel calorieën iemand per dag nodig heeft. En om een goede balans te krijgen qua voeding, er veel meer bij komt kijken dan alléén calorieën tellen. Wanneer jij nu zoiets hebt van, ik wil gezonder of bewuster gaan leven. Of jij wilt wat gewicht kwijt raken en in de toekomst beter jouw gewicht kunnen gaan controleren. Of welke vraag dan ook over voeding en gezondheid. Dan kan ik jou daarbij misschien gaan ondersteunen.

Neem eens geheel vrijblijvend contact met mij op. Dan plannen we een gratis intake gesprek van ongeveer 15 minuten in. En kunnen we zo samen bekijken of ik wat voor jou kan gaan betekenen! Mijn contact gegeven staan rechtsboven deze pagina! Dus heb je specifieke vragen of doelstellingen. Let me Know!

 

Deel dit artikel!

Was dit artikel nuttig voor je? Deel deze dan met al je vrienden en kennissen. Dit kan met de Social buttons onderdaan dit artikel. Zo kunnen zij ook extra kennis opdoen over voeding en gezondheid. Bedankt alvast!

Gratis Nieuwsbrief